Op deze pagina maken we tot aan het nieuwjaarsconcert elke week 2 muziekwerken bekend!
Wie ons al even volgt weet dat we bij het nieuwjaarsconcert graag buiten de (brassband)lijntjes kleuren en dat laten terugkomen in het programma.
De verschillende programma onderdelen publiceren we op onze Facebookpagina (https://www.facebook.com/BrassBandSmeermaas) en na publicatie vullen we deze pagina aan.
Zoals altijd beginnen we met de opening:
ASTRONAUTENMARS
Als we deze mars in één woord moeten samenvatten is het wel: BRAVOUR! Na deze opening is er geen twijfel meer mogelijk: wij zijn begonnen. Dit spektakelstuk is bekend geworden door Ernst Mosch, de kapelmeister waarvan we in 2024 de 25ste sterfdag tellen. Deze tijdloze mars verscheen in 1965 op de LP “Wir bleiben jung”.
Onze eigen kapelmeister Danny Aerden zal de Grensbewoners op zijn onnavolgbare wijze leiden met een Moschiaanse mimiek en gestiek, een genot voor oog (en oor!).
NIMROD
Na de spetterende opening schakelen we even wat versnellingen terug. Je gaat luisteren naar NIMROD, de 9de van de 14 Enigma variaties van de Brit Edward Elgar. De overige variaties op een thema zijn muzikale portretten van Elgar’s dierbaren. Nimrod is genoemd naar de Bijbelse figuur uit het oude testament (“een geweldig jager, door niemand overtroffen” [Genesis 10:9]) en verwijst naar een ontmoeting met muziekuitgever en zielsverwant August Jaeger, die de aan zichzelf twijfelende Elgar ervan weerhield om met componeren te stoppen.
Saillant weetje: in het Engels is Nimrod ook een scheldnaam voor iemand die zich dom gedraagt.
ADAGIO uit CONCERTO d’ARANJUEZ
Joaquín Rodrigo maakte met het 3-delige concert voor gitaar en orkest uit 1939 de gitaar “concertwaardig”. Onder blazers kreeg het eerste bekendheid in 1960 door de orkestratie van Gil Evans voor Miles Davis. Zijn uitvoering verscheen op het album Sketches of Spain.
Het 2de deel – het adagio – is in talloze films, series en commercials te horen. Een bewerking van dit deel voor bugelsolist en brassband werd bekend door de film Brassed Off uit 1996. De beroemde Grimethorpe Colliery band verzorgde de muziek voor deze film die een aanrader is voor iedere brassbandliefhebber. In de film noemen de muzikanten het werk “Orange juice”, een benaming die nog steeds voor veel herkenbaarheid in de brassbandwereld zorgt.
Brassband Smeermaas speelt voor u dit adagio met de bugelsolist uit eigen band: Bart Coumans
NOTENKRAKER-SUITE
Balletmuziek is opletmuziek. Daarom staan wij niet alleen op de puntjes van onze tenen maar zitten vooral op de puntjes van onze stoel! Oh, en zeiden we dat Concerto d’Aranjuez in talloze films, series en commercials te horen is? Het volgende werk gaat nog een stapje verder. Zeker in deze tijd van het jaar! We hebben het over de muziek uit het ballet ‘De Notenkraker’. Pjotr Iljitsj Tsjaikovski schreef de muziek die later vaak als de grootste factor voor het succes van het ballet werd genoemd. En dat terwijl aanvankelijk de muziek onvoldoende dansbaar bevonden werd.
De Notenkraker Suite is een selectie van 8 stukken uit het ballet waarvan je er 6 kunt beluisteren tijdens het nieuwjaarsconcert!
Oh, en wie het spelletje Tetris veel heeft gespeeld herkent zeker en vast een van de delen : The Dance of the Sugar Plum Fairy.
RIFTEN WED
Visualeer jezelf in een wijds glooiend landschap waarin je uren kunt lopen of paardrijden en niets anders hoeft te doen dan te genieten van een wonderlijke omgeving. De muziek die je daarbij hoort is cineastisch en zou zo uit een prachtige fantasy film kunnen komen. Maar dat is niet het geval. RIFTEN WED is namelijk de naam van een dorp in de videogame Skyrim. Deze zogenoemde open world game wordt gekenmerkt als ‘geografisch massaal’ en als je de muziek beluistert kun je je daar zeker iets bij voorstellen! Deze prachtige compositie is van Julie Giroux.
JEWELS
Eric Ball is een van de meest invloedrijke componisten uit de brassbandcultuur. Zijn arrangement van Theme and Eight Variations from Enigma waarvan je eerder al NIMROD hoorde was het plichtwerk in de finale van de Britse nationale brassbandkampioenschappen in 2003.
Hij baseerde zijn werk JEWELS op het koraal “When He Cometh”. Dit kleine juweeltje wordt gebracht door het BGS koperkwartet (Ron Gijzen, Robin Lieben op cornet, Wim Francis op alto, Rickwin Poelma op euphonium).
BENEDICTION
We blijven nog even in kleine bezetting met BENEDICTION van John Stevens. Niet te verwarren met Benedictus van Karl Jenkins, het prachtige werk dat we tijdens het nieuwjaarsconcert 2023 brachten. John Stevens schreef BENEDICTION oorspronkelijk voor brass choir en het werd voor diverse bezettingen gearrangeerd.
Tijdens het nieuwjaarsconcert hoor je een uitvoering door ons low brass kwartet: Ruben Hauben (bariton), Rickwin Poelma (euphonium), Koen Creemers (Mib bas), Bram Budna (Sib bas).
BENEDICTION is overigens ook de naam van een Britse death metal band. Het is maar dat je het weet!
ST.JAMES’s – a new beginning (finale)
Philip Harper is de musical director van een van de beste brassbands ter wereld: de Cory band uit Wales. Verder is hij een zeer productief arrangeur, waarover later meer. Hij schreef het test piece voor de 1ste divisie British National Brassband Championships:
ST.JAMES’s – a new beginning
Dit werk is geschreven in opdracht van St James’s Church in Piccadilly ter ondersteuning van the Wren Project ter gelegenheid van de 300ste sterfdag van de Britse architect Sir Christopher Wren (1632-1723).
Wij kozen dit geweldige werk als keuzewerk voor het afgelopen Belgisch Brassbandkampioenschap in november. De jury beloonde onze uitvoering met 93 punten. Dit leverde in combinatie met evenzoveel punten voor het plichtwerk de overwinning op in de 1ste divisie!
DON’T STOP ME NOW
We vertelden al dat Philip Harper een zeer productief arrangeur voor brassbands is. En daar maken wij graag gebruik van! We sluiten het nieuwjaarsconcert af met zijn arrangement van:
DON’T STOP ME NOW
Natuurlijk van de legendarisch Freddie Mercury en Queen.
Het nummer weerspiegelt het prettige gevoel van de band in de periode van het uitkomen van het album Jazz (1978): “getting better at having a good time”. Dat gevoel herkennen wij Grensbewoners wel!
Wist je dat de videoclip van het nummer in januari 1979 is opgenomen in de Vorst Nationaal in Brussel?
Of we te stoppen zijn na dit laatste nummer…? We gaan het meemaken!
Recente reacties